Zoekmachine Optimalisatie

Beginnen met zoekmachine optimalisatie

Als je een website beheert heb je er vast al eens over gehoord: zoekmachine optimalisatie. Maar wat houdt het nu precies in? In feite omvat het alle technieken die er voor kunnen zorgen dat een site beter wordt gevonden door zoekmachines. Dat is op zichzelf niet verboden, al bestaan er wel methoden die niet worden geaccepteerd. Deze vorm van zoekmachine optimalisatie wordt black hat genoemd. Wie zich met dergelijke, vaak inhoudsloze praktijken bezig houdt, loopt het risico om een penalty te ontvangen. Je wordt dan lager in de resultatenlijst geplaatst.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Je kunt professionals inhuren voor zoekmachine optimalisatie. Let daarbij goed op dat je met een betrouwbare partij in zee gaat. Niet alle bedrijven zijn bonafide bezig. Een paar punten van aandacht:

  • Niemand kan garanderen dat je met zoekmachine optimalisatie altijd de eerste hit wordt.
  • Geen enkel bedrijf heeft speciale banden met Google en andere zoeksites.
  • Kies bij voorkeur voor iemand die zelf al een strategie voor de lange termijn aandraagt.

Do’s en don’ts

Tot slot nog wat dingen die handig zijn om te doen, of die je juist absoluut moet laten. Houd dit in de gaten wanneer je zoekmachine optimalisatie toepast. (En mocht je kiezen voor uitbesteding, informeer dan naar de werkwijze en toets dit.)

  • Werk aan een goede structuur van je site.
  • Maak gebruik van de verschillende sociale media.
  • Ga niet spammen.
  • Betaal nooit voor backlinks.

Je kunt ook een hoop leren over zoekmachine optimalisatie door de richtlijnen van Google door te nemen. Deze zoeksite wordt door veel mensen gebruikt, dus is het extra belangrijk dat je door hun gevonden kunt worden. Bovendien geven ze ook aan wat zij niet tolereren. Houd je daar aan, want anders riskeer je een penalty waarmee je lager wordt gerankt.